środa, 08 marca 2023 09:24
.JPG)
Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków prof. Jakub Lewicki wpisał
do rejestru zabytków ruchomych województwa mazowieckiego figurę
Madonny z Dzieciątkiem autorstwa Zofii Trzcińskiej-Kamińskiej wraz z
cokołem. Zlokalizowana jest na terenie podwórza wewnętrznego Spółdzielni
Mieszkaniowej „Szare Domy" w Warszawie, pomiędzy ul. Łowicką 51,
Fałata 2 i Narbutta 82.
Figura została wykonana w 1943 r. Na licu cokołu przymocowana jest kamienna tabliczka z rytą
inskrypcją, pisaną majuskułą: „Pod Twoją Obronę / Uciekamy Się /19 X
1943 R". Z boku, z lewej strony, znajduje się tablica informacyjna z
1993 r.:,Figurę Matki Boskiej wykonała / Zofia Trzcińska-Kamińska /
1890-1977 / Rzeźbę poświęcił / O. Edward Kosibowicz S.J. / Zamordowany
2.Viii.1944”.
Autorką figura była mieszkająca w Warszawie rzeźbiarka – Zofia Trzcińska-Kamińska. Została zamówiona przez mieszkańców osiedla
Spółdzielni Mieszkaniowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (obecnie
Spółdzielni Mieszkaniowej „Szare Domy") w 1943 r. Kompozycja posągu
utrzymana jest w stylistyce modernistycznej, wpisującej się w
architekturę powstałej w latach 30. XX wieku kolonii mieszkaniowej.
Statua stanowi artystyczną kontynuację motywu Matki Boskiej
Akademickiej - kamiennej rzeźby znajdującej się na dziedzińcu Wydziału
Architektury Politechniki Warszawskiej wykonanej przez artystkę ok.
1938 r.
Figura jest charakterystyczna dla twórczości Zofii
Trzcińskiej-Kamińskiej. Posiada niezaprzeczalne wartości artystyczne. Łączą się z nią także wartości naukowe, wynikające z możliwości pogłębienia studiów nad twórczością
artystyczną rzeźbiarki z okresu II wojny światowej, szczególnie, w
świetle tego, że w 1939 r. i podczas Powstania Warszawskiego straciła
większość swoich rzeźb w związku z kolejnymi pożarami.
Posiada również wartość historyczną, jako przedmiot kultu i
przejaw religijności rozwijającej się w Warszawie w latach
okupacji. Kapliczka zarazem stanowi element związany z dziejami
kolonii dawnej Spółdzielni Mieszkaniowej Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych w Warszawie, a także dzielnicy Mokotów. Wysoka wartość
artystyczna i historyczna figury stawiają ją w szeregu cennych
realizacji sztuki sakralnej lat 40. XX w. w przestrzeni
miejskiej.