Parowozownia pełnoprawnym zabytkiem, 01.12.2009 r.

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego utrzymał w mocy decyzję z 6 maja 2009 r. dotyczącą wpisu do rejestru zabytków parowozowni wzniesionej ok. 1865 r. Dlatego częściowo wyburzona w maju br. parowozownia musi zostać odbudowana przez właściciela.


Parowozownia powstała jako zaplecze Dworca Kolei Petersburskiej, stanowiąc zakończenie bocznicy kolejowej. Ściany obiektu wykonano z czerwonej, nieotynkowanej cegły. W obu ścianach szczytowych znajdowało się po sześć bram wjazdowych z półokrągłymi szczytami w ścianach bocznych umieszczono stałe okna. Podczas walk w 1944 roku została uszkodzona parowozownia . Podczas prac przygotowawczych do budowy trasy WZ, okazało się, że tory trakcyjne kolidują z jej przebiegiem, dlatego też w 1947 roku parowozownię Warszawa – Wileńska zlikwidowano. Po rozebraniu torów trakcyjnych budynek parowozowni pełnił funkcje pomocnicze. Zlokalizowano tam Samochodownię PKP, obiekt adaptowano na halę postojowo-naprawczą taboru samochodowego. W magazynie na terenie dawnej parowozowni zlokalizowano również Składnice Materiałów Piśmiennych PKP oraz kilka niewielkich obiektów biurowych i magazynowych PKP. Do 1999 roku znajdowały się tam magazyny PKP Centrali Zakupów i Sprzedaży „Ferpol”.
Ma ona dużą wartość historyczną. Obiekt jest ważnym świadectwem rozwoju prawobrzeżnej Warszawy.

Monika Dziekan
Rzecznik MW Konserwatora Zabytków

Archiwum aktualności:
Polecamy również:

muwz_g
bskz_g
mkdn_g
muwz_g