Nowy wpis w Warszawie

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków – Jakub Lewicki podpisał decyzję o wpisie do rejestru zabytków budynku wielorodzinnego, wzniesionego w latach 1936-1938, położonego w Warszawie przy ul. Poselskiej 25 z uwagi na zachowane wartości naukowe i artystyczne.

Postępowanie wszczęto po rozpatrzeniu wniosku Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Oddział Warszawa oraz Stowarzyszenia ŁADna Kępa.

Obiekt powstał na zlecenie bankiera Józefa Rapaport i jego żony Lotty (Lei), którzy w 1935 roku kupili od Heleny Piaseckiej działkę nr 10 położoną przy ul. Poselskiej. W sierpniu 1936 roku małżonkowie uzyskali pozwolenie na budowę piętrowego domu, zaprojektowanego przez architekta Henryka J. Spiwaka. Był on również autorem modernistycznej kamienicy położonej przy ulicy Koszykowej 31.

W budynku zachowała się część oryginalnego wyposażenia- elementy takie jak szaroróżowe, lastrykowe wykończenie dwubiegowych schodów i podestów (zdobionych czarnymi liniami), czy też część pierwotnej stolarki okiennej i wewnętrznej drzwiowej z esowato wygiętymi klamkami. Szczególną uwagę zwracają drewniane balustrady o geometrycznych podziałach oraz komplet płytowych, fornirowanych drzwi wejściowych z mosiężnymi gałkami i klamkami. Część drewnianych elementów (podstopnice, część listew balustrad, krawędzie policzków schodów, zewnętrzne listwy ościeżnic) wyróżniono poprzez pomalowanie ich czarną farbą. Ponadto w mieszkaniach można odnaleźć pozostałości parkietów, ułożonych w jodełkę i terakotowych płytek „gorsecików”.

Budynek dokumentuje rozwój Saskiej Kępy, zagospodarowanej głównie w dwudziestoleciu międzywojennym oraz świadczy o panujących w tym okresie w Polsce i na świecie trendach architektonicznych. Jest przykładem luksusowego domu użytkowanego przez właścicieli nieruchomości, posiadającego jednocześnie funkcję czynszową, w związku z wynajmem mieszkań. Architekt zaprojektował modernistyczny budynek, charakteryzujący się prostą bryłą, pasowym układem okien, elewacjami o horyzontalnym układzie (pozbawionymi klasycznego detalu architektonicznego) oraz wyobleniami. Nawiązaniem do stylistyki neoplastycyzmu jest także zaakcentowanie czarną barwą pionowych i poziomych elementów w balustradach i schodach oraz linearne ozdobniki w podestach klatki schodowej i ościeżnicach drzwi wejściowych. Powyższe świadczy zarazem o wartościach artystycznych, wyróżniając tym samym budynek spośród pozostałej zabudowy Saskiej Kępy.

Decyzja nie jest ostateczna. Stronom przysługuje odwołanie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Agnieszka Żukowska
Rzecznik Prasowy
Mazowieckiego Wojewódzkiego
Konserwatora Zabytków


Archiwum aktualności:
Polecamy również:

muwz_g
bskz_g
mkdn_g
muwz_g