Obchody 170-lecia Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej
wtorek, 28 kwietnia 2015 16:09
Rafał Nadolny – Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wziął udział w konferencji naukowo-technicznej „Wczoraj, dziś i jutro kolei Warszawsko-Wiedeńskiej” w Warszawskim Domu Technika Naczelnej Organizacji Technicznej.
Konferencja była częścią obchodów 170-lecia uroczystego otwarcia ruchu i oddania do użytku Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. W związku z tym jubileuszem Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP i Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei organizuje cykl imprez dla upamiętnienia wydarzeń, które były tak wielkim krokiem w historii rozwoju kolejnictwa.
Już w styczniu 1835 roku przedstawiono publicznie ideę budowy Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej i rozpoczęto prace studialne nad przebiegiem linii. 14 czerwca 1845 roku nastąpiło uroczyste otwarcie ruchu na pierwszym odcinku z Warszawy do Grodziska, a 1 października 1845 roku otwarto ruch do Skierniewic. Kolejne odcinki oddano do ruchu: do Częstochowy 17 listopada 1846 roku, do Ząbkowic 1 grudnia 1847 roku i 1 kwietnia 1847 roku do stacji Granica w Maczkach. Po przekroczeniu granicy zaborów można było dalej dojechać do Krakowa, Wrocławia, czy do Wiednia. Ówczesna linia zwana Wiedenką, liczyła 307 km, po drodze było 21 stacji i 8 przystanków, wybudowano 233 mosty i przepusty, na odcinku Warszawa-Piotrków Trybunalski ułożono szyny Stephensona, a na odcinku Piotrków Trybunalski – granica zabudowano szyny Vignole’a. Wtedy było to wielkie osiągnięcie techniki budowlanej. Wiedenkę obsługiwało 10 parowozów.
Dzisiaj dawna „wiedenka” to linia nr 1 Warszawa – Katowice, jedna z najważniejszych linii kolejowych w naszym kraju, która obsługuje zarówno przewozy pasażerskie, jak i towarowe.
Więcej informacji znajduje się tutaj.
Rzecznik Prasowy
Mazowieckiego Wojewódzkiego
Konserwatora Zabytków
< Poprzednia | Następna > |
---|