Przystanki kolejowe zostaną
wtorek, 20 kwietnia 2010 14:06
O historii wiat kolejowych oraz o modernistycznej architekturze przystanków opowiadał dr Zbigniew Tucholski, historyk techniki i wojskowości, adiunkt w Instytucie Historii Nauki PAN, pracownik naukowy Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej. To dorobek polskiej myśli technicznej i musi zostać zachowany ? argumentował. Marek Barszcz ekspert w dziedzinie zabytków techniki twierdził, że przeprowadzenie modernizacji linii Warszawa-Otwock jest możliwe bez konieczności wyburzania przystanków. Trzeba jedynie złagodzić łuki torów i wybudować osobne tory dla pociągów pośpiesznych.
Przedstawiciel PKP PLK zapewniał, że zarząd zmienił zdanie i nie ma w planach burzenia przystanków, choćby z tego względu na to, że na remont PLK nie mają pieniędzy.
Wiaty powstałe tuż przed II wojną światową na linii podmiejskiej do Otwocka były elementem prowadzonej w ówczesnych czasach elektryfikacji podwarszawskich linii kolejowych. Pierwsze projekty elektryfikacji linii podwarszawskich zostały sporządzone już w 1921 r. Do realizacji przystąpiono jednak w 1933 roku, kiedy podpisano umowę z brytyjską firmą The English Electric Export Co Ltd, na dostarczenie sprzętu niezbędnego do elektryfikacji. Przystanki wybudowane zostały w jednorodnej i nowoczesnej jak na tamte czasy formie. Umożliwiły one rozwój całego wschodnio-południowego pasma Warszawy, jednocześnie stanowiąc świadectwo świetnej architektury użyteczności publicznej. Budynki na peronach, o zaokrąglonych narożnikach, mieszczące poczekalnie z kasami oraz pomieszczenia dla zawiadowców, tworzyły integralną całość z wyrastającymi ponad nimi żelbetonowymi płytami zadaszeń.
Oddajmy Im hołd!
sobota, 10 kwietnia 2010 15:08
Rodzinom i przyjaciołom tragicznie zmarłych w katastrofie w Smoleńsku składam kondolencje i wyrazy najszczerszego współczucia.
Niezwykle trudno jest ukoić ból i rozpacz po stracie najbliższych. Zdaję sobie sprawę z tego, że nikt i nic Ich nie zastąpi, dlatego wraz z moimi pracownikami łączę się z Państwem w tych trudnych chwilach.
Barbara Jezierska
Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków
ś.p. Tomasz Merta Generalny Konserwator Zabytków
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zmarł tragicznie w katastrofie lotniczej w Smoleńsku.
Polacy oddają hołd tragicznie zmarłym
Przed Katedrą Polową 10.04.2010 r.
Plac Piłsudskiego 11.04.2010 r.
Przed Grobem Nieznanego Żołnierza 11.04.2010 r.
Przed Pałacem Prezydenckim 11.04.2010 r.
Msze święte w intencji ś.p. Tomasz Merty
13 kwietnia o godzinie 17:00 w Kościele Środowisk Twórczych przy pl. Teatralnym 18 w Warszawie, odbędzie się msza święta w intencji ofiar katastrofy samolotu prezydenckiego. Będzie ona poświęcona osobom blisko związanym ze światem kultury i sztuki:
• Tomaszowi Mercie - Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Generalnemu Konserwatorowi Zabytków
• Andrzejowi Przewoźnikowi - sekretarzowi generalnemu Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa
• Arkadiuszowi Rybickiemu - byłemu wiceministrowi kultury, posłowi na Sejm Rzeczpospolitej
• Januszowi Zakrzeńskiemu - aktorowi
• Stefanowi Melakowi - twórcy pierwszego w Polsce Pomnika Katyńskiego
14 kwietnia o godzinie o godzinie 20:00 w Kościele pod wezwaniem Świętego Krzyża przy ul. Krakowskie Przedmieście 3 w Warszawie, odbędzie się msza święta w intencji Tomasza Merty.
16 kwietnia o godzinie 12:00 w Warszawskiej Bazylice Archikatedralnej pod wezwaniem Męczeństwa św. Jana Chrzciciela przy ulicy Świętojańskiej w Warszawie odprawiona zostanie msza święta w intencji Tomasza Merty.
Osiedle Praga II wkrótce będzie zabytkiem
środa, 07 kwietnia 2010 12:17
Barbara Jezierska Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wszczęła postępowanie o wpis do rejestru zabytków układu urbanistycznego OSIEDLA PRAGA II, ograniczonego od południa ulicą Ratuszową, od zachodu ulicą Jagiellońską, od północy ulicą Darwina i od wschodu ulicą Namysłowską.
Osiedle zostało wybudowane w latach 1952-1956 według projektu architekta Jerzego Gieysztora. Założenie przestrzenne, którego projekt w lutym 1952 roku został przyjęty przez Prezydium Rządu, realizowało zasady socrealistycznej architektury i urbanistyki. Projektanci uważali, że mieszkańcy osiedla powinni widzieć Wisłę i Stare Miasto. Całość starano się zaprojektować w ten sposób aby panorama była widoczna możliwie ze wszystkich mieszkań i z wielu punktów osiedla. W 1954 roku gotowe było 35 bloków, w których mieszkało ok. 7000 osób.
W 1955 r. na terenie osiedla rozpoczęto budowę pierwszego w Polsce budynku wielopłytowego. Jego konstrukcja składała się z 2500 elementów. Wszystkie elementy były przygotowane sposobem przemysłowym, na placu budowy odbywał się jedynie montaż i wykończenie wnętrz.
Osiedle Praga II w dawnych czasach
Postępowanie o wpis do rejestru zabytków osiedle Praga II zostanie zakończone w ciągu sześciu tygodni.
Strona 338 z 362
«PoczątekPoprzednia331332333334335336337338339340NastępnaOstatnie»